Nieuws: TaboeMoe: LHBTIQA+

TABOE MOE VAN LHBTIQA+

Masterclass TaboeMoe: LHBTIQA+ bespreken in de klas
In een maatschappij waarin inclusiviteit en acceptatie steeds meer onder spanning komen te staan, kunnen gesprekken over LHBTIQA+ onderwerpen soms beladen aanvoelen. Speciaal voor docenten biedt Young Society de masterclass TaboeMoe van LHBTIQA+ aan. Deze masterclass helpt docenten om LHBTIQA+ thema’s op een veilige en effectieve manier bespreekbaar te maken in de klas en binnen de school. Het doel is om docenten te ondersteunen met de juiste tools en methodieken zodat zij zich zekerder voelen bij het aangaan van gesprekken over diversiteit en inclusiviteit.

Waarom deze masterclass?
In veel klassen heersen nog taboes rond onderwerpen als genderidentiteit en seksuele oriëntatie. Docenten willen vaak wel het gesprek aangaan, maar weten niet altijd hoe ze dit op een respectvolle en veilige manier kunnen doen. De TaboeMoe-masterclass biedt praktische handvatten en inzichten, zodat docenten meer zelfvertrouwen krijgen bij het bespreken van LHBTIQA+ thema’s.

Silas Hafkamp, coördinator bij Young Society, benadrukt: “We merken dat docenten graag bijdragen aan een inclusieve schoolomgeving, maar niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Tijdens deze masterclass ontwikkelen ze hun vaardigheden op basis van eigen ervaringen en oefenen ze met realistische scenario’s uit de praktijk. Zo kunnen zij direct aan de slag in hun eigen klas.”

Praktijkgerichte casussen en dilemma’s
Een belangrijk onderdeel van de masterclass is het werken met praktijkgerichte casussen. Docenten worden uitgedaagd om na te denken over vragen zoals: Hoe reageer je als een leerling grappen maakt over een transgender medestudent? Of: Wat doe je wanneer een leerling vanwege religieuze overtuigingen weigert deel te nemen aan een LHBTIQA+-workshop?

Door deze casussen na te bootsen en te oefenen, leren docenten niet alleen om problemen te herkennen, maar ook om effectief te reageren. “Het is belangrijk om te begrijpen dat elke situatie uniek is,” zegt Silas. “Daarom bieden wij verschillende methoden aan om een veilige en open dialoog te faciliteren.”


Masterclass voor docenten LHBTIQA+ onderwerpen in de klas

Inclusiviteit en vertrouwen opbouwen
Naast het oefenen met casussen, besteden we aandacht aan het creëren van een veilige leeromgeving. Dit betekent dat docenten leren hoe ze ruimte kunnen geven aan diverse perspectieven zonder te oordelen. De focus ligt op open communicatie en respectvolle interacties.

Silas legt uit: “We noemen het een masterclass omdat we docenten zien als experts, die we ondersteunen met onze ervaring. We willen dat zij zich gesterkt voelen om deze thema’s bespreekbaar te maken en daarbij hun eigen expertise in te zetten.”

Aan de slag met TaboeMoe van LHBTIQA+
Ben jij een docent of onderwijsprofessional die worstelt met het bespreekbaar maken van LHBTIQA+ thema’s in de klas? Wij helpen je graag met praktische tools en inzichten om deze gesprekken op een veilige manier te voeren. Neem contact met ons op en ontdek hoe de TaboeMoe-masterclass kan bijdragen aan een inclusieve schoolomgeving.

Neem contact met ons op en maak jouw lessen inclusiever!

Meer informatie over ons Queerclusive aanbod

Naast de TaboeMoe masterclass biedt Young Society een uitgebreid Queerclusive programma aan, dat gericht is op het bevorderen van inclusie en acceptatie binnen het onderwijs. Ons aanbod helpt scholen, jongeren en docenten om LHBTIQA+ thema’s bespreekbaar te maken en een veilige leeromgeving te creëren. Hieronder vind je een overzicht van ons Queerclusive aanbod:

  1. Workshops voor studenten
    Onze interactieve workshops voor studenten bieden een laagdrempelige manier om kennis te maken met onderwerpen als genderdiversiteit en seksuele oriëntatie. Door middel van actieve werkvormen en open gesprekken worden taboes doorbroken en vooroordelen aangepakt, wat bijdraagt aan een inclusieve schoolomgeving.

  2. In-school activiteiten
    Wij bieden in-school activiteiten aan waarbij twee peer-educators naar de school komen. Ze zetten een interactieve stand op waar studenten in gesprek kunnen gaan over diversiteit. Afhankelijk van de invulling kunnen studenten prijzen winnen of goodiebags ontvangen. Wij zorgen voor de aankleding en prijzen, en vragen van de school enkel een geschikte standruimte.

Wil je meer weten over ons Queerclusive programma of een van deze activiteiten boeken? Neem contact met ons op

Veelgestelde vragen over LHBTIQa+ bespreken in de klas

1. Hoe kan ik LHBTIQA+ onderwerpen bespreken in de klas?
Het bespreken van LHBTIQA+ thema’s in de klas kan uitdagend zijn, vooral als er taboes en vooroordelen bestaan. Begin met een open en respectvolle houding. Geef studenten de ruimte om vragen te stellen en deel informatie op een feitelijke en inclusieve manier. Het gebruik van interactieve werkvormen en casussen kan helpen om het onderwerp toegankelijker te maken. De TaboeMoe-masterclass biedt docenten handvatten en technieken om deze gesprekken op een veilige en gestructureerde manier te voeren.

2. Wat zijn goede manieren om een veilige leeromgeving te creëren voor LHBTIQA+ studenten?
Een veilige leeromgeving begint bij het tonen van respect en acceptatie voor iedereen, ongeacht hun genderidentiteit of seksuele oriëntatie. Zorg ervoor dat je als docent duidelijke grenzen stelt tegen discriminerende taal en gedrag. Daarnaast kan het gebruik van genderneutrale taal en het respecteren van voornaamwoorden bijdragen aan een inclusieve sfeer. De TaboeMoe-masterclass helpt docenten om beter voorbereid te zijn op het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving.

3. Waarom zou ik als docent deelnemen aan een masterclass over LHBTIQA+?
Het bespreekbaar maken van LHBTIQA+ onderwerpen draagt bij aan een inclusieve en veilige schoolomgeving. Door deel te nemen aan de masterclass leer je hoe je moeilijke gesprekken kunt voeren, vooroordelen kunt doorbreken en studenten een gevoel van acceptatie kunt geven. Dit is niet alleen goed voor de LHBTIQA+ studenten, maar bevordert ook een positief leerklimaat voor de hele klas.

 

Aanbevolen bronnen en artikelen

  • COC Nederland – Inclusief onderwijs en LHBTIQA+
    COC Nederland zet zich in voor acceptatie en inclusie van LHBTIQA+- personen wereldwijd. Op hun website vind je informatieve artikelen en lesmateriaal voor docenten: COC Nederland.
  • Movisie – Inclusieve scholen en LHBTIQA+ ondersteuning
    Movisie biedt handreikingen en publicaties voor scholen die een inclusieve en veilige leeromgeving willen creëren voor LHBTIQA+-jongeren: Movisie.
  • Rutgers – LHBTIQA+ en seksuele vorming in het onderwijs
    Rutgers ondersteunt onderwijsprofessionals met materialen over seksuele en genderdiversiteit. Hun website bevat waardevolle tips en tools voor LHBTIQA+ inclusie in de klas: Rutgers.
  • Nederlands Jeugdinstituut (NJI) – Gender en seksuele diversiteit 
    Het NJI biedt inzichten en praktische informatie over de ondersteuning van jongeren. Hun artikelen richten zich op het bevorderen van een veilige leeromgeving: NJI

Meer informatie?

Neem contact met ons op
voor verdere vragen of een afspraak