Nieuws: Traumasensitief Lesgeven

traumasensitief lesgeven

Traumasensitief Lesgeven: Bewustzijn voor de Klas

In de klas zit vaak meer dan alleen de student/leerling en zijn of haar leerdoelen. Achter het gedrag van studenten en leerlingen gaan soms onzichtbare verhalen en trauma’s schuil die hun gedrag kunnen beïnvloeden. Traumasensitief lesgeven wordt steeds relevanter voor docenten in het mbo en voortgezet onderwijs, zeker in een wereld waar stress en prestatiedruk hoog zijn, vertelt Jasmijn Dortmans van Young Society.

Wat is traumasensitief lesgeven in het onderwijs?
“Traumasensitief werken betekent dat docenten zich bewust zijn van de impact van traumatische ervaringen op het gedrag van hun studenten en leerlingen,” legt Dortmans uit. Een student of leerling met een trauma kan onvoorspelbare reacties vertonen, veroorzaakt door triggers die herinneringen oproepen. Door deze signalen te herkennen, kunnen docenten een begripvolle en veilige omgeving bieden.

Het belang van veiligheid en vertrouwen
In traumasensitief onderwijs zijn veiligheid en vertrouwen essentieel. Met duidelijke regels en voorspelbaarheid ontstaat een leeromgeving waarin studenten en leerlingen zich op hun gemak voelen. De masterclass bespreekt methoden, zoals het PICKASOLL-principe, om deze veilige basis te bieden.

Inzicht in het brein en trauma
Trauma kan leiden tot een constante staat van alertheid bij studenten en leerlingen. Dit verhoogt hun gevoeligheid voor triggers, zoals harde geluiden of onverwachte situaties, en kan leiden tot een vlucht-, vecht- of bevriesreactie. In de masterclass Van Bewustzijn naar Begrip leren docenten over de ‘Window of Tolerance,’ een methode om te herkennen wanneer leerlingen of studenten overstuur raken en hoe hen terug te brengen naar een rustige staat.

Masterclass traumasensitief lesgeven

Praktische tools voor traumasensitief lesgeven
De masterclass biedt concrete vaardigheden voor traumasensitief werken. Naast theoretische inzichten leren docenten praktische technieken zoals actief luisteren en het creëren van een veilige omgeving. Dit helpt studenten en leerlingen om zich gehoord en begrepen te voelen.

Het belang van veiligheid en vertrouwen
In traumasensitief onderwijs zijn veiligheid en vertrouwen essentieel. Met duidelijke regels en voorspelbaarheid ontstaat een leeromgeving waarin studenten en leerlingen zich op hun gemak voelen. De masterclass bespreekt methoden, zoals het PICKASOLL-principe, om deze veilige basis te bieden.

Tekst door: Arthur Bredemeijer

Meer weten over traumasensitief lesgeven?

Young Society biedt de masterclass Trauma Sensitief lesgeven voor onderwijsprofessionals die het verschil willen maken in de levens van jongeren met een traumatische achtergrond.

Wil je meer weten over deze masterclass, neem dan contact met ons op!

VEELGESTELDE VRAGEN OVER traumasensitief lesgeven

1. Wat is traumasensitief lesgeven?
Traumasensitief lesgeven betekent dat docenten bewust omgaan met de mogelijke effecten van trauma bij leerlingen. Het houdt in dat je als docent rekening houdt met de impact van stressvolle of traumatische ervaringen op het leerproces en het gedrag van studenten, zodat je een veilige en ondersteunende leeromgeving kunt creëren.


2. Waarom is traumasensitief lesgeven belangrijk?
Veel leerlingen dragen onzichtbare littekens met zich mee als gevolg van traumatische ervaringen. Door traumasensitief te werken, kunnen docenten bijdragen aan een veilige omgeving waarin deze studenten zich gehoord en begrepen voelen. Dit verbetert niet alleen hun welzijn, maar ook hun leerprestaties en betrokkenheid.


3. Hoe kan ik traumasensitief lesgeven in mijn klas toepassen?
Begin met het opbouwen van een vertrouwensband en een veilige sfeer in de klas. Wees geduldig en zorg voor voorspelbaarheid in je lessen. Het is ook belangrijk om signalen van stress bij leerlingen te herkennen en hierop te reageren met empathie. Young Society biedt trainingen en masterclasses om docenten te ondersteunen bij het toepassen van deze aanpak.


4. Wat zijn de signalen dat een leerling mogelijk met trauma worstelt?
Leerlingen die met trauma te maken hebben, kunnen moeite hebben met concentratie, onverwacht boos of verdrietig reageren, of juist extreem teruggetrokken zijn. Andere signalen kunnen zijn: fysieke klachten zonder duidelijke oorzaak, problemen met het aangaan van relaties, of overmatig waakzaam gedrag.


5. Hoe helpt de Masterclass Traumasensitief Lesgeven van Young Society docenten?
Onze masterclass biedt docenten praktische strategieën en inzichten om trauma in de klas te herkennen en er op een effectieve manier mee om te gaan. Tijdens de training leren docenten hoe ze een veilige leeromgeving kunnen creëren waarin studenten zich veilig voelen om te leren en te groeien.


6. Waar kan ik meer informatie krijgen over jullie traumasensitieve trainingen?
Voor meer informatie over onze masterclass en trainingen, kun je contact met ons opnemen via info@youngsociety.nl of bezoek onze website: www.youngsociety.nl.

Aanbevolen bronnen en artikelen

  • Movisie – Omgaan met gevoelige thema’s
    Inzichten en handreikingen voor professionals die diversiteit en inclusie willen bespreken.
    Ontdek meer op Movisie

  • Kennisrotonde – Moeilijke onderwerpen bespreken
    Wetenschappelijke antwoorden en praktische tips over het voeren van lastige gesprekken in het onderwijs.
    Bezoek Kennisrotonde
  •  

Meer informatie?

Neem contact met ons op
voor verdere vragen of een afspraak